Ansökan om lägenhetsbyte Stockholm
För att genomföra ett lägenhetsbyte krävs att du fyller i och skickar in en bytesblankett till oss. Fyll noga i din ansökan och ange samtliga parters skäl för bytet. Om flera parter är inblandade kan det beskrivas med en skiss. Glöm inte att skriva under försäkran. Byten sker alltid per den första i månaden.
Våra grundkrav på en ny hyresgäst är:
Räkna med minst 1 månads handläggningstid från och med det datum vi fått in komplett bytesansökan. Komplett ansökan innebär ifylld blankett, kompletterande handlingar, samt att kostnaden för kreditupplysningen har betalats. Vi kontaktar dig då beslut har tagits i ärendet, det är ingen idé att ringa oss och fråga.
Följande handlingar ska skickas in med din bytesansökan:
Personbevis på samtliga hyresgäster i byteskedjan, även avflyttande hyresgäst
Kopia på lägenhetskontrakt för inflyttande hyresgäst. Ingår flera hyresgäster i byteskedjan vill vi ha kopian även på deras hyreskontrakt
Arbetsgivarintyg på inflyttande hyresgäst
Kreditupplysning kommer att tas på inflyttande hyresgäst/-er.
En kreditupplysning kostar 125 kronor per person vilket sätts in på vårt bankkonto 5201-6417 i förskott. Ange namn och lägenhetsnummer vid inbetalning.
Besiktning Lägenheten ska besiktigas innan kontrakt skrivs. Utflyttningsbesiktningen görs för att notera uppkomna skador eller brister samt eventuella ersättningskrav på avflyttande hyresgäst. I övrigt tas lägenheten över i befintligt skick av inflyttande hyresgäst. Vid inflyttning görs en ny besiktning där vi dokumenterar lägenhetens skick.
Utflyttningsbesiktningen ska vara godkänd senast två veckor före flyttningsdag. Tid bokas hos oss på det kontaktnr vi anslagit i porten.
Om det i efterhand visar sig att bytet inte gått rätt till äger Sovstugan Fastighetsförvaltning rätt att återkalla bytet.
Blankett för lägenhetsbyte i pdf-format